I helgen som var hade vi finfrämmande i Sundsvall av några Umebor och jag hade bestämt med Linus att möta upp honom och de andra på Raholmen.
Jag hade några dagar innan lyckats repetera Nangilima som jag satte upp förra året, men hade då glömt kameran hemma. Tänkte att det kunde vara kul att få med den på film så denna gång var batterierna fulladdade.
Jag ber om ursäkt för dålig kvallité (överförningsproblem) och min olust att redigera längre än 5 minuter.
fredag 29 april 2011
lördag 16 april 2011
Job jobb
På Udden mitt emot Svarthögen, längs Indalsävlens strandkant, ligger ett litet men otroligt fint boulderområde. På kanten av ett kalhygge ligger det en fantastiskt fin sten med tre, tre stjärniga problem.
Området borstades upp av team Svarthögen mfl. för några år sen. Alla problem är ordentligt utmärkta med pilar som visar var problem gå. Problemen är dock inte graderade och det finns ingen topo över området. Jag har börjat på en!
http://27crags.com/crags/udden/topos
Problemet är att vissa leder har fått namn och garderingar. Jag har försökt luska reda på vilka osv men det är inte helt enkelt. Om du ser något i föraren som inte stämmer, eller bara vill påpeka något, skulle det vara jätte bra om du hör av dig!
Jag kan nås på henrikpetre(alfakrull)hotmail.com
Job jobb from Henrik Petre on Vimeo.
Området borstades upp av team Svarthögen mfl. för några år sen. Alla problem är ordentligt utmärkta med pilar som visar var problem gå. Problemen är dock inte graderade och det finns ingen topo över området. Jag har börjat på en!
http://27crags.com/crags/udden/topos
Problemet är att vissa leder har fått namn och garderingar. Jag har försökt luska reda på vilka osv men det är inte helt enkelt. Om du ser något i föraren som inte stämmer, eller bara vill påpeka något, skulle det vara jätte bra om du hör av dig!
Jag kan nås på henrikpetre(alfakrull)hotmail.com
torsdag 14 april 2011
Förökning!
Jag har upplevt att betraktelserna kring klättringen i mellersta Sverige varit lite spretig den senaste tiden. Med detta i tanken passade jag på att höra mig för om det fanns fler intresserade att skriva på den här bloggen, förutom Fredrik och mig. En av dem som nappade var Henrik Petré som för något år sedan flyttade till Östersund. Henrik är en ivrig bouldrare och blockletare, med stort engagemang.
I hopp om ett jämnare flöde av inlägg, samt minimering av dubbel information hälsar vi han hjärtligt välkommen till cirkusen!
tisdag 12 april 2011
Old news...
...but still news?
Som moder-sajten meddelat kom det till i varje fall en ny led på Midskogsberget i Sundsvall i helgen. För två veckor sedan skickade jag ett mail till Dag Knutsson och frågade om jag fick börja testa hans gamla projekt till vänster om Milestone. P.g.a av hans plötsliga tidsbrist(läs:barn) gav han klartecken att det var bara tuta och köra. Hans ursprungliga tanke var att linjen skulle gå rakt upp och avslutas i den befintliga leden Silence Sucks(7a). Mitt förslag var att man skulle dra den mot vänster hela tiden in i Rosvå(7c). Detta gjorde leden en del hårdare, men också både längre, jämnare och kanske finare.
I helgen som gick fick jag möjlighet att testa och bestiga linjen. Är fortfarande tveksam om leden har existensberättigande. Varianter är inte min favorit och vill inte bli anklagad för att göra "hitte-på" leder, fast egentligen kanske allt är "hitte-på.". Folk som ser och har sett linjen får gärna uttala sig. Graden får man också ta med en nypa salt. En del av klippan var blöt och det kan hända att det går att kringå det "enda" riktigt hårda flyttet, genom något mellangrepp. Den som provar får säkert roligt oavsett hur det slutar.
Som moder-sajten meddelat kom det till i varje fall en ny led på Midskogsberget i Sundsvall i helgen. För två veckor sedan skickade jag ett mail till Dag Knutsson och frågade om jag fick börja testa hans gamla projekt till vänster om Milestone. P.g.a av hans plötsliga tidsbrist(läs:barn) gav han klartecken att det var bara tuta och köra. Hans ursprungliga tanke var att linjen skulle gå rakt upp och avslutas i den befintliga leden Silence Sucks(7a). Mitt förslag var att man skulle dra den mot vänster hela tiden in i Rosvå(7c). Detta gjorde leden en del hårdare, men också både längre, jämnare och kanske finare.
I helgen som gick fick jag möjlighet att testa och bestiga linjen. Är fortfarande tveksam om leden har existensberättigande. Varianter är inte min favorit och vill inte bli anklagad för att göra "hitte-på" leder, fast egentligen kanske allt är "hitte-på.". Folk som ser och har sett linjen får gärna uttala sig. Graden får man också ta med en nypa salt. En del av klippan var blöt och det kan hända att det går att kringå det "enda" riktigt hårda flyttet, genom något mellangrepp. Den som provar får säkert roligt oavsett hur det slutar.
![]() |
| Double Trouble? |
måndag 28 mars 2011
Projekt
Vi var ut till Kokviken i lördags och mitt mål var att på riktigt kunna känna på det projekt som Robban hade hittat. Jag trodde helt klart att kruxet på problemet skulle ligga i att ta sig upp till kanten och kunde i min vildaste fantasi inte föreställa mig att problemet för mig skulle bli efter det att jag tagit kanten. En låg heelhook som man lätt tappar trycket på och den bra kanten med "fel" hand. Det går kanske komma till kanten med rätt hand om man är mer krimpstark. Det är dock väldigt roligt att ha ett projekt hemma på Alnö igen.
Innan projektet hade vi värmt upp på Gyllene Snittet 7B och jag lyckades göra den igen efter några försök. Vi gick sedan upp till Dropp 7A+ som fick ge vika för mig och Robert. Tjock-Robban trampade bort startsteget.
Jag gick vidare upp till Tom Ford 7B som jag inte hade provat på sedan Stefan Pettersson satte upp den när vi filmade för Swedish Meatballs. Det är verkligen ett annorlunda problem där ett lång reach är en fördel. Lyckades göra den på något försök men det blev ett hål i fingret några sår i handflatan.
Jegas dök upp innan jag skull dra mig hemmåt och han hann skicka både Dropp 7A+ och Seven 7B innan de gjorde kväll.
torsdag 24 mars 2011
Habanero 7B
En "orkeslös" Jörgen lyckades skickade Habanero när vi var ute i Krokviken i söndags.
Untitled from Fredrik Bodin on Vimeo.
Jag var och kände lite snabbt på Robbans projekt innan jag skulle åka hem. Moven kändes helt klart möjlig och skall nog gå att få ihop bara man slipper kalla fingrar och vatten som forsar överallt.
Untitled from Fredrik Bodin on Vimeo.
Jag var och kände lite snabbt på Robbans projekt innan jag skulle åka hem. Moven kändes helt klart möjlig och skall nog gå att få ihop bara man slipper kalla fingrar och vatten som forsar överallt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



