Ref; http://justanotherboulderingblog.blogspot.com/2009/03/inte-en-dag-for-sent.html
STÖLD:Stöld, i Sverige ett brott enligt 8 kap. 1 § brottsbalken. Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det
PROJEKT:Projekt är ett uppdrag som utförs av en tillfällig arbetsorganisation(JAG) för att åstadkomma ett i förväg bestämt resultat(FA).
PROJEKTSTÖLD: Den som olovligen tager ett PROJEKT vad annan tillhör, med uppsåt att tillägna sig det!
Hade hoppats att Hassemannen tydligt sagt ifrån hur reglerna längs Pite-älven brukar vara... Tyvärr verkar det inte som att de gäller i HELA Norrland. Hoppas att det råder större klarhet vad konsekvensen blir...
M
torsdag 19 mars 2009
tisdag 17 mars 2009
Inte sommar än!
Som sagt våren kommer och redan tänker jag på sommarens värme...Visst det är skönt, men det orsakar ju också vissa problem om man vädjar till block och inte lika gärna knyter in sig i ett rep under de varmaste dagarna. MEN...hur skulle denna funka? Någon som provat?
http://www.teknikmagasinet.se/prod/stor_bild/340201a.jpg
http://www.teknikmagasinet.se/prod/stor_bild/340201a.jpg
måndag 16 mars 2009
Vår?
onsdag 4 mars 2009
Inlandet, jag flyttar aldrig!
Här i jämtland har vintern fortfarande fäste och säsongspremiären är långt borta, till skillnad från på kusten och i flatbygda. Ute idag till Udden och skottade bort en del snö, men behöver fortfarande en god del hjälp av temperatur och sol för att det skall funka. Med 24 dagarkvar(-3 enligt el Maco´s hustru) skickar "Broiler" över en lista gjord för den kommande resan till Paris. Den var inte direkt sparsam och ca 80 turer att knäcka på 13 dagar känns lite väl mycket, men det skall bli skoj att ta de finaste av dem. Nedan följer en hälsning från KONG-VINTER samt den eminenta listan signerad Bodin/Smedsaas.


la Maire á piat
Orgasme Cosmiqe 7b
la Merville
Blea´s art 7b
Franchard Hautes-Plaines
Deux Faux Plis en Plats Réels 7c
Lapin ou Canard 7a
Franchard Cuisinière
Entorse 7a+
Uranus / Terre Promise 7a+
Pensées Cachées 7b (7a+)
La Déferlante 7b
Mister Dynamite 7b
Super Flux 7b+
Cinq et Demie 7b+
Franchard Crete sud
Beatle Juice 7a+
La Mouche 7b+
Hale-Bopp
Franchard Isatis
Surplomb gauche 6c+ (7a)
El Poussah 7a
L'Angle Ben's 7a+
Dune (El Poussif) 7a+
Sur-Prises 7c (7b+)
L'Arrache Cœur 7c
Alta 7c
Rocher Gréau
Oliver Twist 7a+ (7a)
Mégalithe 7c+ (7c)
Petit Bois
La Baleine 7a (7a+)
Le Poids des Soupirs 7b+ (7c)
Le Mur du Son 7c
Maunoury
Baloo 7b
Irréversible 7c
Instinct 7c+
Éléphant
Le Cœur 7a (6c+)
La Barre Fixe 7b+
Envie d'Ailes 7c
Apremont
Clin d'Œil 7a (6c+)
Fleurs de Rhum 7a+
Onde de Choc 7b
95.2
Retour aux Sources 7a
Les Pieds dans la Lune 7a+ (7a)
L'Ange Naïf 7c
Cul de Chien
Le Toit du Cul de Chien 7a (6c+)
Arabesque / L'Autre Toit 7b+ (7b)
Éclipse 7c
Roche aux Sabots
L'Oblique 7a
Le Jeu du Toit 7a
Jet Set (Jet Sec) 7a (7a+)
Graviton 7a (7a+)
Smash 7b
Sale Gosse 7c
Apremont oest
Crazy Horse 7b
Sitting Bull 7c
Cuvier
La Conque à Doigt 7a (6c+)
L'Araignée 7a
Charcuterie 7a
La Joker 7a
La Rhume Folle 7a
La Vie d'Ange 7a
L'Hélicoptère 7a (7a+)
Holey Moley 7a (7a+)
L'Abattoir 7a+ (7a)
Biceps Mou 7b
L'Aérodynamite 7b+
Le Carnage 7b+
Hop Hop Hop 7b+
Aérosol 7b+
La Bérézina (L'Abbé Résina) 7c
La Gaule 7c
Hypothèse 7c+
La Balance 7c+
Cuvier Rempart
The Watchtower 7b+
Baisers Volés 7c (7b+)
Noir Désir 7c
Tristesse 7c
Fourmis Rouges 7c
Big Golden 7c+
Haute Tension 7c+
T-Rex 7c+ (8a)
Cuvier est
Festin de Pierre 7a
Duroxmanie direct
Moby Dick 7c (7b+)
Michel-Ange 7c
Cuvier Merveille
Bleau's Art 7b
Rekommendationer som jag(Fredrik) fått av Jon Smedsaas
Cuisinière:
Pensées Cachées 7a+, fantastisk arete som är soft
Terre promises/Uranus 7a+
Uranus sittstart 7c+ ganska soft för sin grad (beta: VH i bra undercling, HH i
litet men bra sidtag. VF på smear långt ner, HF i det bästa greppet till höger
ca 10 cm under vänster hand. res upp och skicka till sidtag)
Isatis:
El Pousssif 7a+ fantastisk formation.
Alta 7c given klassiker
Surprises 7b+ (hård sådan kanske 7c) kanske mitt favoritproblem fysiskt men
ändå litet teknisk.
Pousse Mousse 6c+ om man vill känna på litet höjd
vit nr 10 tror jag
La vitae Beata är en hyfsat soft för sin 8a grad, men jag tror inte den håller
lägre.
Cuvier:
Gör Duroxmanie directe om du inte har gjort den redan, ett måste.
Balance utan det chippade greppet, (väldigt soft 8a) man gör liksom två move
mindre än med orginalmetoden.
Festin des Pierres 7a
la Maire á piat
Orgasme Cosmiqe 7b
la Merville
Blea´s art 7b
Franchard Hautes-Plaines
Deux Faux Plis en Plats Réels 7c
Lapin ou Canard 7a
Franchard Cuisinière
Entorse 7a+
Uranus / Terre Promise 7a+
Pensées Cachées 7b (7a+)
La Déferlante 7b
Mister Dynamite 7b
Super Flux 7b+
Cinq et Demie 7b+
Franchard Crete sud
Beatle Juice 7a+
La Mouche 7b+
Hale-Bopp
Franchard Isatis
Surplomb gauche 6c+ (7a)
El Poussah 7a
L'Angle Ben's 7a+
Dune (El Poussif) 7a+
Sur-Prises 7c (7b+)
L'Arrache Cœur 7c
Alta 7c
Rocher Gréau
Oliver Twist 7a+ (7a)
Mégalithe 7c+ (7c)
Petit Bois
La Baleine 7a (7a+)
Le Poids des Soupirs 7b+ (7c)
Le Mur du Son 7c
Maunoury
Baloo 7b
Irréversible 7c
Instinct 7c+
Éléphant
Le Cœur 7a (6c+)
La Barre Fixe 7b+
Envie d'Ailes 7c
Apremont
Clin d'Œil 7a (6c+)
Fleurs de Rhum 7a+
Onde de Choc 7b
95.2
Retour aux Sources 7a
Les Pieds dans la Lune 7a+ (7a)
L'Ange Naïf 7c
Cul de Chien
Le Toit du Cul de Chien 7a (6c+)
Arabesque / L'Autre Toit 7b+ (7b)
Éclipse 7c
Roche aux Sabots
L'Oblique 7a
Le Jeu du Toit 7a
Jet Set (Jet Sec) 7a (7a+)
Graviton 7a (7a+)
Smash 7b
Sale Gosse 7c
Apremont oest
Crazy Horse 7b
Sitting Bull 7c
Cuvier
La Conque à Doigt 7a (6c+)
L'Araignée 7a
Charcuterie 7a
La Joker 7a
La Rhume Folle 7a
La Vie d'Ange 7a
L'Hélicoptère 7a (7a+)
Holey Moley 7a (7a+)
L'Abattoir 7a+ (7a)
Biceps Mou 7b
L'Aérodynamite 7b+
Le Carnage 7b+
Hop Hop Hop 7b+
Aérosol 7b+
La Bérézina (L'Abbé Résina) 7c
La Gaule 7c
Hypothèse 7c+
La Balance 7c+
Cuvier Rempart
The Watchtower 7b+
Baisers Volés 7c (7b+)
Noir Désir 7c
Tristesse 7c
Fourmis Rouges 7c
Big Golden 7c+
Haute Tension 7c+
T-Rex 7c+ (8a)
Cuvier est
Festin de Pierre 7a
Duroxmanie direct
Moby Dick 7c (7b+)
Michel-Ange 7c
Cuvier Merveille
Bleau's Art 7b
Rekommendationer som jag(Fredrik) fått av Jon Smedsaas
Cuisinière:
Pensées Cachées 7a+, fantastisk arete som är soft
Terre promises/Uranus 7a+
Uranus sittstart 7c+ ganska soft för sin grad (beta: VH i bra undercling, HH i
litet men bra sidtag. VF på smear långt ner, HF i det bästa greppet till höger
ca 10 cm under vänster hand. res upp och skicka till sidtag)
Isatis:
El Pousssif 7a+ fantastisk formation.
Alta 7c given klassiker
Surprises 7b+ (hård sådan kanske 7c) kanske mitt favoritproblem fysiskt men
ändå litet teknisk.
Pousse Mousse 6c+ om man vill känna på litet höjd
vit nr 10 tror jag
La vitae Beata är en hyfsat soft för sin 8a grad, men jag tror inte den håller
lägre.
Cuvier:
Gör Duroxmanie directe om du inte har gjort den redan, ett måste.
Balance utan det chippade greppet, (väldigt soft 8a) man gör liksom två move
mindre än med orginalmetoden.
Festin des Pierres 7a
tisdag 20 januari 2009
Inget å skriva men skriver ändå, då ”andra” påpekat en stilla blogg !
Tanken med denna blogg var att skriva när jag hade något att skriva OM. Nu har jag dock kommit till den punkt där jag youtubbat tillräckligt länge på Fata Morgana mfl. och insett att våren och den kommande Paris resan faktiskt dröjer ännu ett tag till. Här kommer i alla fall något:

Vinterträning, Jämtland och snö…
Vinterträningen har startat. Är i full gång med att bryta ned mig inför nya och gamla utmaningar till våren, sommaren och hösten. Ser fram emot det med spänning.
MEN, vintern är lång och vill man inte köra i -10 grader och spräcka de leder i fingrarna som fortfarande är hela, blir det för min del till att förlita sig på plast och vikter.
Får hjälp av El Maco med en viss struktur, då jag tidigare bytt träningsteknik varannan vecka och inte riktigt vetat vad jag hållit på med och/eller vart jag varit på väg; förutsatt det är det man skall veta!? Målet? Att vara bättre förberedd än tidigare på blocken och klipporna.
Kör enligt ett ganska standardaktigt system, tre veckor progressivt, med en vecka aktiv vila. Under dessa tre veckor kör jag ett morgonpass med deadhang och lite andra riktade övningar. Blir i stort tre stycken greppositioner; 4finger open, 3finger open, 4finger crimp. Då jag har en uppfattning och filosofi att korta deadhangs i stor utsträckning tränar rekrytering gör jag längre(25-30s) häng för att i större utsträcking träna styrka. Rekrytera gör jag längre fram mot våren.
På kvällen bouldrar jag 2h för att sedan lyfta skrot i en 30min. Fyra övningar, biceps, dips, underarmens flexorer och extensorer. Korta set 6-8 rep i 3-5 set beroende på vecka. Kör enligt detta tre dagar i veckan, mån, ons, fre; De övriga dagarna jag mest till aktiv vila; löpning, bål och stretching.
Tanken är att köra enligt detta till mitten av februari, för att sedan ägna mig mer mot ren klättring, mer riktade övningar och rekrytering.

Än så länge känns det rätt bra. Tappar en del känsla i klättringen, i och med att jag klättrar mindre och fokus nu ligger på styrka. Kan känna mig sliten mot slutet av perioden, men detta känns som en naturlig effekt av att jag ökar belastningen progressivt och att kroppen inte riktigt hinner igen på ”vilo”-dagarna, å andra sidan är det inte nu jag skall vara i form!
P.S. ”Ni får skylla er själva om ni väljer att prova något av detta! JAG tar inget ansvar för vad som händer!” D.S.

Mikael:)

Vinterträning, Jämtland och snö…
Vinterträningen har startat. Är i full gång med att bryta ned mig inför nya och gamla utmaningar till våren, sommaren och hösten. Ser fram emot det med spänning.
MEN, vintern är lång och vill man inte köra i -10 grader och spräcka de leder i fingrarna som fortfarande är hela, blir det för min del till att förlita sig på plast och vikter.
Får hjälp av El Maco med en viss struktur, då jag tidigare bytt träningsteknik varannan vecka och inte riktigt vetat vad jag hållit på med och/eller vart jag varit på väg; förutsatt det är det man skall veta!? Målet? Att vara bättre förberedd än tidigare på blocken och klipporna.
Kör enligt ett ganska standardaktigt system, tre veckor progressivt, med en vecka aktiv vila. Under dessa tre veckor kör jag ett morgonpass med deadhang och lite andra riktade övningar. Blir i stort tre stycken greppositioner; 4finger open, 3finger open, 4finger crimp. Då jag har en uppfattning och filosofi att korta deadhangs i stor utsträckning tränar rekrytering gör jag längre(25-30s) häng för att i större utsträcking träna styrka. Rekrytera gör jag längre fram mot våren.
På kvällen bouldrar jag 2h för att sedan lyfta skrot i en 30min. Fyra övningar, biceps, dips, underarmens flexorer och extensorer. Korta set 6-8 rep i 3-5 set beroende på vecka. Kör enligt detta tre dagar i veckan, mån, ons, fre; De övriga dagarna jag mest till aktiv vila; löpning, bål och stretching.
Tanken är att köra enligt detta till mitten av februari, för att sedan ägna mig mer mot ren klättring, mer riktade övningar och rekrytering.

Än så länge känns det rätt bra. Tappar en del känsla i klättringen, i och med att jag klättrar mindre och fokus nu ligger på styrka. Kan känna mig sliten mot slutet av perioden, men detta känns som en naturlig effekt av att jag ökar belastningen progressivt och att kroppen inte riktigt hinner igen på ”vilo”-dagarna, å andra sidan är det inte nu jag skall vara i form!
P.S. ”Ni får skylla er själva om ni väljer att prova något av detta! JAG tar inget ansvar för vad som händer!” D.S.

Mikael:)
onsdag 12 november 2008
Review, Numero Uno: SHAKTI
Förhandlaren skriver så här:
"Shakti är en spikmatta som enligt mångtusenårig indisk visdom helar, ger kraft och energi. Den är återskapad enligt den 5000 år gamla indiska Vedakunskapen, och den består av 6000 små plastspikar som, då man lägger sig på den, aktiverar tusentals små punkter i kroppen. Det här betyder att spänningar och blockeringar löses upp – också emotionella sådana - och det ger ett fritt flöde av energi.
Spikmattan helar kroppen och själen, och den har använts i tusentals år av indiska yogautövare för att nå perfektion av kropp och sinne.
Shakti frisätter också stora mängder endorfin (kroppens lyckohormon), och den skapar dessutom så kallade ”lugn och ro”-hormoner som ger kroppen återhämtning och vila. Spikmattan är också bra då man vill öka blodcirkulationen och syreupptagningen, lider av sömnbesvär, spänningar, ryggskott, ischias, migrän, depression, bland annat.
Vissa kan känna trötthet under behandlingen med spikmattan, och det är inte ovanligt att man somnar då man slappnar av så djupt. Även frossa och hungerskänslor kan uppstå, liksom starka känslor som lycka och ilska. Det här för att kroppen reagerar på att det plötsligt försätts en massa energi i rörelse. De här känslosvängningarna går snabbt över, och ersätts av ett djupare lugn. Därför är det bra om man tar det lugnt efter behandlingen och vilar"
Efter ungefär två "press" i förrgår och igår..ca en 30 min vardera känns det så här:
I början gör det rätt ont, typ de två-tre första minuterna. Efter det sprids en kraftig värme i ryggen och ibland känns det som om det pulserar. Det blir varmare och skönare ju längre man ligger och man blir avslappnad. OBS-Ligg stil..det gör ont att vrida på sig ;) Mot slutet vill man inte stiga upp.
Jag har en styv höger skuldra/axel som jag redan nu känner är lite mjukare. Efter traditionell massage brukar jag bli snuvig i några timmar, detsamma gäller här...Här tror jag det är bra att få i sig mkt vätska av pga. allt som sätts igång i kroppen. Har prövat ligga på magen också, men det är än så länge ren ondska...Hoppas komma på nya "ställningar" med tiden....än så länge är jag nöjd....Har man svårt att sova kan man lägga sig på mattan, och då går det fort!
ååå, just det. Den kostar ca 700kr på såna där yoga-butiker
peace M
"Shakti är en spikmatta som enligt mångtusenårig indisk visdom helar, ger kraft och energi. Den är återskapad enligt den 5000 år gamla indiska Vedakunskapen, och den består av 6000 små plastspikar som, då man lägger sig på den, aktiverar tusentals små punkter i kroppen. Det här betyder att spänningar och blockeringar löses upp – också emotionella sådana - och det ger ett fritt flöde av energi.
Spikmattan helar kroppen och själen, och den har använts i tusentals år av indiska yogautövare för att nå perfektion av kropp och sinne.
Shakti frisätter också stora mängder endorfin (kroppens lyckohormon), och den skapar dessutom så kallade ”lugn och ro”-hormoner som ger kroppen återhämtning och vila. Spikmattan är också bra då man vill öka blodcirkulationen och syreupptagningen, lider av sömnbesvär, spänningar, ryggskott, ischias, migrän, depression, bland annat.
Vissa kan känna trötthet under behandlingen med spikmattan, och det är inte ovanligt att man somnar då man slappnar av så djupt. Även frossa och hungerskänslor kan uppstå, liksom starka känslor som lycka och ilska. Det här för att kroppen reagerar på att det plötsligt försätts en massa energi i rörelse. De här känslosvängningarna går snabbt över, och ersätts av ett djupare lugn. Därför är det bra om man tar det lugnt efter behandlingen och vilar"
Efter ungefär två "press" i förrgår och igår..ca en 30 min vardera känns det så här:
I början gör det rätt ont, typ de två-tre första minuterna. Efter det sprids en kraftig värme i ryggen och ibland känns det som om det pulserar. Det blir varmare och skönare ju längre man ligger och man blir avslappnad. OBS-Ligg stil..det gör ont att vrida på sig ;) Mot slutet vill man inte stiga upp.
Jag har en styv höger skuldra/axel som jag redan nu känner är lite mjukare. Efter traditionell massage brukar jag bli snuvig i några timmar, detsamma gäller här...Här tror jag det är bra att få i sig mkt vätska av pga. allt som sätts igång i kroppen. Har prövat ligga på magen också, men det är än så länge ren ondska...Hoppas komma på nya "ställningar" med tiden....än så länge är jag nöjd....Har man svårt att sova kan man lägga sig på mattan, och då går det fort!
ååå, just det. Den kostar ca 700kr på såna där yoga-butiker
peace M
tisdag 11 november 2008
Verktyget och oljan för maskineriet!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)