onsdag 4 mars 2009

Inlandet, jag flyttar aldrig!

Här i jämtland har vintern fortfarande fäste och säsongspremiären är långt borta, till skillnad från på kusten och i flatbygda. Ute idag till Udden och skottade bort en del snö, men behöver fortfarande en god del hjälp av temperatur och sol för att det skall funka. Med 24 dagarkvar(-3 enligt el Maco´s hustru) skickar "Broiler" över en lista gjord för den kommande resan till Paris. Den var inte direkt sparsam och ca 80 turer att knäcka på 13 dagar känns lite väl mycket, men det skall bli skoj att ta de finaste av dem. Nedan följer en hälsning från KONG-VINTER samt den eminenta listan signerad Bodin/Smedsaas.






la Maire á piat
Orgasme Cosmiqe 7b

la Merville
Blea´s art 7b

Franchard Hautes-Plaines
Deux Faux Plis en Plats Réels 7c
Lapin ou Canard 7a

Franchard Cuisinière
Entorse 7a+
Uranus / Terre Promise 7a+
Pensées Cachées 7b (7a+)
La Déferlante 7b
Mister Dynamite 7b
Super Flux 7b+
Cinq et Demie 7b+

Franchard Crete sud
Beatle Juice 7a+
La Mouche 7b+
Hale-Bopp

Franchard Isatis
Surplomb gauche 6c+ (7a)
El Poussah 7a
L'Angle Ben's 7a+
Dune (El Poussif) 7a+
Sur-Prises 7c (7b+)
L'Arrache Cœur 7c
Alta 7c

Rocher Gréau
Oliver Twist 7a+ (7a)
Mégalithe 7c+ (7c)

Petit Bois
La Baleine 7a (7a+)
Le Poids des Soupirs 7b+ (7c)
Le Mur du Son 7c

Maunoury
Baloo 7b
Irréversible 7c
Instinct 7c+

Éléphant
Le Cœur 7a (6c+)
La Barre Fixe 7b+
Envie d'Ailes 7c

Apremont
Clin d'Œil 7a (6c+)
Fleurs de Rhum 7a+
Onde de Choc 7b


95.2
Retour aux Sources 7a
Les Pieds dans la Lune 7a+ (7a)
L'Ange Naïf 7c

Cul de Chien
Le Toit du Cul de Chien 7a (6c+)
Arabesque / L'Autre Toit 7b+ (7b)
Éclipse 7c

Roche aux Sabots
L'Oblique 7a
Le Jeu du Toit 7a
Jet Set (Jet Sec) 7a (7a+)
Graviton 7a (7a+)
Smash 7b
Sale Gosse 7c

Apremont oest
Crazy Horse 7b
Sitting Bull 7c

Cuvier
La Conque à Doigt 7a (6c+)
L'Araignée 7a
Charcuterie 7a
La Joker 7a
La Rhume Folle 7a
La Vie d'Ange 7a
L'Hélicoptère 7a (7a+)
Holey Moley 7a (7a+)
L'Abattoir 7a+ (7a)
Biceps Mou 7b
L'Aérodynamite 7b+
Le Carnage 7b+
Hop Hop Hop 7b+
Aérosol 7b+
La Bérézina (L'Abbé Résina) 7c
La Gaule 7c
Hypothèse 7c+
La Balance 7c+

Cuvier Rempart
The Watchtower 7b+
Baisers Volés 7c (7b+)
Noir Désir 7c
Tristesse 7c
Fourmis Rouges 7c
Big Golden 7c+
Haute Tension 7c+
T-Rex 7c+ (8a)

Cuvier est
Festin de Pierre 7a
Duroxmanie direct
Moby Dick 7c (7b+)
Michel-Ange 7c


Cuvier Merveille
Bleau's Art 7b

Rekommendationer som jag(Fredrik) fått av Jon Smedsaas

Cuisinière:
Pensées Cachées 7a+, fantastisk arete som är soft
Terre promises/Uranus 7a+
Uranus sittstart 7c+ ganska soft för sin grad (beta: VH i bra undercling, HH i
litet men bra sidtag. VF på smear långt ner, HF i det bästa greppet till höger
ca 10 cm under vänster hand. res upp och skicka till sidtag)

Isatis:
El Pousssif 7a+ fantastisk formation.
Alta 7c given klassiker
Surprises 7b+ (hård sådan kanske 7c) kanske mitt favoritproblem fysiskt men
ändå litet teknisk.
Pousse Mousse 6c+ om man vill känna på litet höjd
vit nr 10 tror jag
La vitae Beata är en hyfsat soft för sin 8a grad, men jag tror inte den håller
lägre.

Cuvier:
Gör Duroxmanie directe om du inte har gjort den redan, ett måste.
Balance utan det chippade greppet, (väldigt soft 8a) man gör liksom två move
mindre än med orginalmetoden.
Festin des Pierres 7a

7 kommentarer:

  1. Broiler? Det är tempo som gäller, jag gjorde 50 problem 7A< på knappt tre veckor och du är i bättre form än jag var i då. Du får hålla ett snitt på 7 problem/dag så kan du nog klämma in någon vilodag också. ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja jävlar vilken lista.

    Sådana här listor tenderar godtyckligt att bli över alla problem som man har gjort och utelämnar alla som man inte har gjort.

    Det här skulle jag definitivt koka ner till hälften.

    Jag menar, inget ont om låga problem men Lapin ou Canard, Le Barre fixe, Crazy Horse och Sitting Bull på samma lista som Eclipse, Onde de Choc och Noir Désir. Nja, liksom.

    För att inte tala om problemet Hop Hop Hop - Förstår man ens hur man ska starta för att göra problemet på riktigt?

    Det går enkelt att nämna minst åttio problem som man skulle kunna ersätta dessa med utan att listan skulle försämras.

    Jag tänker inte gå in på enskilda problem som saknas det skulle bli för mycket, det insåg jag när jag påbörjade en lista till dig för ett tag sedan.

    Istället vill jag komplettera med några områden:

    Buthiers
    Det kryllar av fina hårda och lätta problem. Till och med en travers som lockar.

    Rocher Gréau
    Också här kryllar det av drömlinjer.

    Rocher St Germain
    Ett par riktiga klassiker gör promenaden på tio minuter värd. Detsamma gäller Gorge du Houx.

    Mont Pivot torkar snabbt och där finns ett och annat stjärnproblem.

    Vill man ha det lugnt och stilla kan man bege sig till områdena i Coquibus.

    /Jon

    SvaraRadera
  3. tack fredde och jon för era bidrag. Själv har jag ju inte så stor koll, när jag aldrig varit där..Som tur är, åker jag med ett gägn från trondheim som hängt där en stor del ochde kan förhoppningsvis hjälpa mig att sålla ut lite grann..

    Såg en film av opium igår..den såg cool ut...testat någon?

    själv tycker jag misericorde ser grymt ut och även uranus, fatamorgana och en massa andra. coup de patte också...ja, det finns en del!

    M

    SvaraRadera
  4. De problem som du nämner har i alla fall 3 stjärnor eller mer på bleau.info.
    Självklart skulle det gå att göra en bättre lista men jag har inte sett alla problem i Font ännu. Många av megaklassikerna har jag inte ens sett eller provat.
    Självkart måste listan beskäras en hel del men det kan kanske vara värt att kika på dem om du är i närheten.

    SvaraRadera
  5. Listan var tänkt som små tips för Micke att kolla upp på nätet, inte en lista som listar de bästa problemen i Font.

    SvaraRadera
  6. Jag köpte hela listan rätt av, av dig fredde; kvantitet var ju det vi sa!...Springer hellre 100 ggr på typ 10s blankt än en gång på 9s...eller var det omvänt?

    M:)

    SvaraRadera
  7. Slakten har börjat. Fick ett sms av mister Andersson och han hade på en dag gjort Cortomaltese, Carnage, Biceps Mou, Holy Moly, L'Aérodynamite och varit nära på La Bérézina.

    SvaraRadera