tisdag 20 januari 2009

Inget å skriva men skriver ändå, då ”andra” påpekat en stilla blogg !

Tanken med denna blogg var att skriva när jag hade något att skriva OM. Nu har jag dock kommit till den punkt där jag youtubbat tillräckligt länge på Fata Morgana mfl. och insett att våren och den kommande Paris resan faktiskt dröjer ännu ett tag till. Här kommer i alla fall något:



Vinterträning, Jämtland och snö…

Vinterträningen har startat. Är i full gång med att bryta ned mig inför nya och gamla utmaningar till våren, sommaren och hösten. Ser fram emot det med spänning.

MEN, vintern är lång och vill man inte köra i -10 grader och spräcka de leder i fingrarna som fortfarande är hela, blir det för min del till att förlita sig på plast och vikter.

Får hjälp av El Maco med en viss struktur, då jag tidigare bytt träningsteknik varannan vecka och inte riktigt vetat vad jag hållit på med och/eller vart jag varit på väg; förutsatt det är det man skall veta!? Målet? Att vara bättre förberedd än tidigare på blocken och klipporna.

Kör enligt ett ganska standardaktigt system, tre veckor progressivt, med en vecka aktiv vila. Under dessa tre veckor kör jag ett morgonpass med deadhang och lite andra riktade övningar. Blir i stort tre stycken greppositioner; 4finger open, 3finger open, 4finger crimp. Då jag har en uppfattning och filosofi att korta deadhangs i stor utsträckning tränar rekrytering gör jag längre(25-30s) häng för att i större utsträcking träna styrka. Rekrytera gör jag längre fram mot våren.

På kvällen bouldrar jag 2h för att sedan lyfta skrot i en 30min. Fyra övningar, biceps, dips, underarmens flexorer och extensorer. Korta set 6-8 rep i 3-5 set beroende på vecka. Kör enligt detta tre dagar i veckan, mån, ons, fre; De övriga dagarna jag mest till aktiv vila; löpning, bål och stretching.

Tanken är att köra enligt detta till mitten av februari, för att sedan ägna mig mer mot ren klättring, mer riktade övningar och rekrytering.


Än så länge känns det rätt bra. Tappar en del känsla i klättringen, i och med att jag klättrar mindre och fokus nu ligger på styrka. Kan känna mig sliten mot slutet av perioden, men detta känns som en naturlig effekt av att jag ökar belastningen progressivt och att kroppen inte riktigt hinner igen på ”vilo”-dagarna, å andra sidan är det inte nu jag skall vara i form!


P.S. ”Ni får skylla er själva om ni väljer att prova något av detta! JAG tar inget ansvar för vad som händer!” D.S.


Mikael:)

onsdag 12 november 2008

Review, Numero Uno: SHAKTI

Förhandlaren skriver så här:

"Shakti är en spikmatta som enligt mångtusenårig indisk visdom helar, ger kraft och energi. Den är återskapad enligt den 5000 år gamla indiska Vedakunskapen, och den består av 6000 små plastspikar som, då man lägger sig på den, aktiverar tusentals små punkter i kroppen. Det här betyder att spänningar och blockeringar löses upp – också emotionella sådana - och det ger ett fritt flöde av energi.

Spikmattan helar kroppen och själen, och den har använts i tusentals år av indiska yogautövare för att nå perfektion av kropp och sinne.

Shakti frisätter också stora mängder endorfin (kroppens lyckohormon), och den skapar dessutom så kallade ”lugn och ro”-hormoner som ger kroppen återhämtning och vila. Spikmattan är också bra då man vill öka blodcirkulationen och syreupptagningen, lider av sömnbesvär, spänningar, ryggskott, ischias, migrän, depression, bland annat.

Vissa kan känna trötthet under behandlingen med spikmattan, och det är inte ovanligt att man somnar då man slappnar av så djupt. Även frossa och hungerskänslor kan uppstå, liksom starka känslor som lycka och ilska. Det här för att kroppen reagerar på att det plötsligt försätts en massa energi i rörelse. De här känslosvängningarna går snabbt över, och ersätts av ett djupare lugn. Därför är det bra om man tar det lugnt efter behandlingen och vilar"


Efter ungefär två "press" i förrgår och igår..ca en 30 min vardera känns det så här:

I början gör det rätt ont, typ de två-tre första minuterna. Efter det sprids en kraftig värme i ryggen och ibland känns det som om det pulserar. Det blir varmare och skönare ju längre man ligger och man blir avslappnad. OBS-Ligg stil..det gör ont att vrida på sig ;) Mot slutet vill man inte stiga upp.

Jag har en styv höger skuldra/axel som jag redan nu känner är lite mjukare. Efter traditionell massage brukar jag bli snuvig i några timmar, detsamma gäller här...Här tror jag det är bra att få i sig mkt vätska av pga. allt som sätts igång i kroppen. Har prövat ligga på magen också, men det är än så länge ren ondska...Hoppas komma på nya "ställningar" med tiden....än så länge är jag nöjd....Har man svårt att sova kan man lägga sig på mattan, och då går det fort!

ååå, just det. Den kostar ca 700kr på såna där yoga-butiker

peace M

tisdag 11 november 2008

Verktyget och oljan för maskineriet!

Av alla nya gadget´s om finns att tillgå för "oss" klättrare, är nog denna min nya ögonsten. Förhoppningsvis ger det fart på blodcirkulationen och lämnar knutarna som ett minne blott!



söndag 9 november 2008

SAGA och den goda ansian!


Det gick till slut. Fick ett par timmar över innan det var dags för "sväris"-middag..En timmes brännande/torkande, två timmars klättring.De enda bilderna blev dock inte sååå roliga..

torsdag 6 november 2008

Projekt "flugfiskarn! och andra pärlor






Antalet stenar som vi finner bara växer. En ny tur idag resulterade i ännu fler och nu är det nog bäst att sluta leta och börja klättra på de som vi hittat...Av någon konstig anledning är det som om man bara vill ha mer, trots att man har mer än nog ;)
Lillberget som vi tittade till idag ligger i princip vid Stugun det också, ca 5 km ifrån. Många block, många stora. Synd bara att vi är så få som vill hålla på!!

måndag 27 oktober 2008

Nya och gamla projekt i Västanbäck och Bomsund (Stugun)

I söndags hade jag och Karolina satt luppen på sök efter nya linjer i skogarna kring Stugun och efter ett par timmars rekande hittade jag både nya oborstade linjer och en del gamla kvarlevor efter team Bert-Ola & co.

Det finns en samling stenar ca 3km väst om Stuguberget i hög kvalite, bra höjd och i regel fina landningar. Bergarten är mer grepprik än i Svarthögen och håller en finkorningare karaktär. I detta område skulle jag uppskatta att de finns idag runt ett 50-tal problem i form av gjorda turer och projekt. Fler stenar finns om man vill ta med sin stålborste. I Bomsund ca 1 mil öster om Stugun finns också ett gäng stenar, men här är karaktären grövre och mindre grepprik...1-2 stenar har jag hittat som kan tänkas vara av intresse.. Så här ser det ut! P.S.-Tack Lindberg för guidningen!D.S.






lördag 25 oktober 2008

Swizzy II

Retur till favvo-place igen..Hängde i chironico i drygt en vecka..varmt..varmare än förra året...Vi(jag och Karolina) passade på att klättra tidiga morgnar(9-11) och eftermiddagar innan solen gick ned...Fick möte med Lorenzo från Florens, riktigt skoj att få klättra och äta fest måltid med honom. Åkte en dag upp till MW, mest för att kika...Vid Bruno-blocket stötte vi på Paul R och hans kamrater..slutade med vad många vet en spricka eller knäck i fotleden och carry out of the woods...inte för mig men däremot för Paul...Kanske var det dålig reklam för Organic som märke, vilka nu äntligen verkar kommit till Sverige !?

Lite bilder från resan, med både god och dålig ANSIA, dock mest av den goda ;)