måndag 15 april 2013

Filmarkivet 3

Först kommer ett klipp när jag nästan gör Nangilima left. Att man aldrig lär sig att det inte är över förens man är uppe.
Nangilima left from Fredrik Bodin on Vimeo.
Här är ett klipp när Christofer gör FA på Nangijala.
Nangijala from Fredrik Bodin on Vimeo.
Slutligen ett klipp när jag gör FA på Première.
Premiere from Fredrik Bodin on Vimeo.

onsdag 10 april 2013

måndag 8 april 2013

Filmarkivet

Jag har börjat kolla igenom mina gamla DV-band här hemma får att se vad jag har fått på film genom åren. Det är lite dålig kvallité på vissa men tanken är att lägga upp dem på 27crags som betafilmer och att de kan ju få ligga där tills det kommer upp någon bättre. Det kan även vara roligt att se vissa förstabestigningar, typ Christofer Björklund på Saga.
Här kommer de filmer jag lagt upp hittills, fler kommer.

Absinthe from Fredrik Bodin on Vimeo.

Matrix Reloaded from Fredrik Bodin on Vimeo.

Saga from Fredrik Bodin on Vimeo.

söndag 7 april 2013

Nätmobbning

Nu är det dags att ta ställning mot 8a.nus nätmobbning!
Gå gärna in och skriv under protestlistan som finns här:
http://www.skrivunder.com/signatures/stoppa_natmobbingen_av_svensk_klattring_pa_8anu/start/100


Om ni undrar varför kan ni kanske hitta lite mer information i någon av följande länkar:
http://www.borrbult.nu/2013/04/natmobbing-i-hetluften.html
http://justanotherboulderingblog.blogspot.se/2013/04/mitt-hjarta-bloder-av-den-utstuderande.html
http://hassemannen.blogspot.se/

tisdag 5 mars 2013

Fontan

Då var det dags igen. Resan till Font är bokad och jag kommer att tillbringa min tid i de franska skogarna under vecka 12. Det är 8 år sedan jag var där sist, tiden går fort men det känns som att det var väldigt länge sedan jag var där. Undrar om det ser likadant ut, kommer jag att känna igen mig?
Har haft en bra uppladdning med värkande axlar, fingerskada, inflamerade armbågar samt en segdragen förkylning. Det känns dock skapligt trots att jag inte kunnat träna som jag velat.
För en gångs skull skall jag inte ha med mig någon "ticklista", tänkte nog mest försöka följa med mina medresenärer på deras upptåg och försöka välja ut godbitarna från de områden de tänkt besöka. Antar att deras ticklistor idel innehåller skogens finaste så det räcker nog och blir över.
Sist jag lämnade Fontan för 8 år sedan såg jag ut så här efter att ha kört på ett problem som heter Instinct, skall man våga testa i år också?

onsdag 17 oktober 2012

Tipps och trix

Länge sedan jag skrev något här på bloggen. Då bloggen är tänkt att till största del handla om klättring så har det inte funnits så mycket att skriva om. Tog ett långt uppehåll från klättringen igen, typ hela sommaren. Denna gång var det dock ingen skada som satte stopp, utan det var snarare brist på motivation och för att jag prioriterade att cykla MTB istället.
Har nu börjat klättra igen inomhus, går ju inte att göra något annat då vädret sätter stopp för all klättring ute.
För att försöka komma igång igen så har jag lyckats tillverka en chinsstång som min sambo godkände för uppsättning hemma i trappen. Man behöver bara ett järnrör, några bitar ek, diverse verktyg också har man fått sig en designad chinsstång.

tisdag 17 april 2012

Gnarp

I fredags var jag på väg hem från Kumla, efter att ha varit där med och hämtat en ny bil till jobbet. Min chef var med och jag frågade om han ville sträcka lite på benen och titta på en stor sten. Sagt och gjort så svängde jag av på grusvägen som leder till Gnarpblocket eller blocken i plural kanske man skall säga då det stora blocket är kluvet i två delar. Tanken var att se om det fanns fler projekt kvar att göra. Jag parkerade bilen och gick den korta anmarschen på ca 20 meter. Man blir alltid lika förundrad över hur ett helt ensamt jätteblock kan ha hamnat där då det inte finns något mer i närheten. Jag gick ett varv runt blocken och tittade på det som var ogjord och såg att det faktiskt finns en hel del kvar att göra. Det som jag blev mest sugen på var dock att försöka göra en sittstart till ett befintligt problem. Under lördagen lyckades jag övertala Robban och Jegas att följa med till Gnarp dagen efter. På söndagen åkte jag ganska tidigt och var vid blocken vid 10-tiden, efter en stund ringde Pär som var förkyld och skulle åka hem till sina föräldrar i Söderhamn. Han hade aldrig varit vid dessa block och var sugen på att se dem, efter  lite vägbeskrivning svängde han upp vid parkeringen. Måste säga att han såg imponerad ut. Gnarpblocken bjuder på många fina och branta problem upp till 7C i dags dato och det är lätt att bli imponerad.
Jag hade börjat med att sopa en lite lättare linje och den var i princip klar när Jegas dök upp. Det blev Kingdom, som bjuder på fin klättring med bra höjd.


Efter detta började jag jobba på sittstarten jag tittat ut under fredagen. Det blev en tung resning från ett ganska bra grepp för vänster hand och en vass och dålig krimp för höger hand. Jag lyckades gå vidare med höger hand till en dålig slope och därefter kasta mig mot en jug och ta pendel. Svårt att säga något om graden då det bara är två hårda moves men för mig kändes den runt 7C och då tror jag att den passar skapligt. Lyckades få ett rejält hål i höger långfinger som blödde mer än lite. Problemet döpte jag till Bloody Business.


Robban och hans flickvän Anna hade nu anlänt och både Robban och Jegas satte igång men borstarna. Jegas fick till ett högt problem som väger in runt 6A och Robban fick upp två nya, Exorcisten och Gamen.
Jag gick bort för att testa Exorcisten och lyckades få till en flash, började även att jobba på en sittstart till denna och efter lite betaletande hittade jag ett sätt som funkade. Graden på sitten ligger runt 7B+-7C men satte den lägre graden då den kändes lite lättare än Bloody Business.


Efter detta gick jag och sopade fram en hög arete som jag trodde skulle bli ganska lätt, men där hade jag fel. Fick göra ett antal försök innan jag hittade en beta som passade mig. Började även bli rejält trött nu efter att ha varit igång hela dagen. Det nya tillskottet blev Perkulatorn och graden runt 7A-7A+.