torsdag 10 september 2009

"Västanbäck, det nya Squamish"

Igår hade västanbäck sitt första internationella besök av två fransoser, Tovo och Adrien. En fin dag i höst solen där vi jobbade fram två ny linjer varav en håller särdeles hög klass, Ruby Ridge ca 7A. Fransoserna var mycket nöjda med besöket och hoppas komma tillbaka nästa vecka för ytterligare ett rampage i skogarna kring Stugun, som enligt dem numera borde kallas "det nya Squamish". Jag hoppas jag kan få ihop en liten PDF-förare av det som är gjort.

Här kommer bilder från semester i fiskekakeland:





tisdag 8 september 2009

TILLBAKA

Försök till acklimatisering efter sommarferie i fiskekakeland. Vi åkte på tur i vår nyinköpta buss och fann lugnet i Nordland. Bodö, Botn, Lofoten, Gjerdalen, Harbak, Hell. Svårt att beskriva allting med rättvisa ögon, men jag ställer mig fortfarande frågan varför man inte åker hit utan till schweiz. Stenen är lika bra, om inte bättre, mängden är lika stor om inte mer och graderna är lika softa, om inte....Näe det sista var ett skämt...;)

Vi började faktiskt utanför älvsbyn. 5 mil hemifrån ligger källsberget och jag har aldrig varit där tidigare...otroligt fin klippa som jag hoppas ta mig tid att besöka fler gånger...He-Man är i varje fall en god anledning.

Straumvassbotn, ett fantastiskt ställe i ren swizz kvalité med massor av fina turer i fin miljö. Det finns mycket kvar att göra.

Lofoten. När mer bouldering blir dokumenterat kommer det att dyka upp många stolta linjer. Just nu ganska utspritt, men mycket hög kvalité. Vi hittade också "nya" områden kring Brenna. Eggum är värt en tur i sig...Fantastiskt!

Orkar inte skriva mer, resten får ni se i bilder när jag har batteri i kameran...den dog precis!

Nya planer ligger för hand, förhoppningsvis Mosjön helgen vecka 39 och Vingsand runt vecka42/43

Bli med...

söndag 26 juli 2009

Semestertider!

Har haft semester ett tag här på sidan...Låg motivation och ingen dator gör att oddset för ett nytt inlägg är tämligen lågt. Drygt en månad med repklättring på grund av värme och ett fingerproblem. Har varit till sjukan och upptäckt en knöl på fingersenan, vilket förmodligen är ärrvävnad från tidigare MINI-bristningar. Denna knöl skapar i varje fall en konstant irritation i långfingret med följd av ömhet. Det går att klättra, om än inte för fulla muggar och utan att böja långfingret så mycket. Att krimpa är dessvärre uteslutet...

Vad som sker är ännu ej klart men hösten bjuder kanske på mindre klättring än jag planerat.

Mitt intresse för repklättring har dock under denna tid växt lite ytterligare och jag hoppas den närmaste månaden kan bjuda på många fina turer uppe i nord. Med start i morgon beger vi oss till NordNorge för att återvända till Östersund i slutet av augusti. Bouldering(UTAN högerkrimp) och fin repklättring i Bodö, Lofoten och kanske Tromsö väntar, för visst har det varit nog med regn NU!!!

På återseende, Mikael

onsdag 20 maj 2009

Dödsprojekt(en)!

Var ute i skogarna igen och rekade, då det för tillfället blir mindre klättring p.g.a ett smärtande finger. Har till nu hittat tre dödsprojekt som jag kommer försöka lägga ned lite tid på. De är alla Dödsprojekt för att de förmdligen kommer att vara svåra för mig, men även för att två av dem är uppemot sju meter höga ;).

De två första ligger i det numera frekvent beskrivna Västanbäck, medan det tredje ligger i Pilgrimstad ca tre mil öster om Östersund. Det ena(Death or Glory-projektet) har vi(fredrik och jag) redan testat och kom ungefär halvvägs innan det tog stopp, medan de andra fortfarande står och väntar på besök...

PROJEKTNAMN: New(er) Baseline


PROJEKTNAMN: Death or Glory


PROJEKTNAMN: The Squid and the Whale



måndag 18 maj 2009

Kvalitetskontroll!

Fedrik Bodin kom på besök i helgen. Den första besökaren jag tagit imot för att guida runt omkring områdena i republiken Jämtland. Under föregående höst och nu under våren har jag lagt ned lite extra tid på att åter- och nyutveckla ett område som växt igen på grund av liten aktivitet, sedan de "gamla rävarna" lämnat skogen för längs. Frågan för mig var om Västanbäck då är något att ha?

Fredrik´s besök blev en sorts kvalitetskontroll från utsocknes bedömmare med STOR erfarenhet av etablering av nya omrdåen(läs:typ hela sundsvalls boulderscen). Under fredagen, lördagen och söndagen krälade vi omkring på de än så länge framborstade linjerna med stort nöje. Fredrik laddad med krut kom bokstavligen upp på allt jag pekade på. Jag försökte så gott jag kunde följa, samtidigt som jag såg att han verkade njuta gott av klättringen...Riktigt, riktigt roligt!

I helgen kom det upp ytterligare fyra nya turer: The Gift 7C, Flying Higher 7B/B+, King Fish 7A+ och Billy Opel 6C. Totalt är det ca 20 turer etablerade nu och fler väntar på lut. Vi hittade också ett nytt "döds"projekt i form av en ca 7m hög sköld som är riktigt häftig och svår. Om ingen revolutionerande beta kommer fram hamnar den förmodligen någonstans på den åtteonde graden...tiden vill visa.

De filmades under hela helgen och Fredrik kommer förmodligen att kunna lägga ut några klipp från den lyckade helgen.

På återseende...

torsdag 14 maj 2009

Äntligen kommer det någon...

Har äntligen lyckats att övertala någon att komma på besök till Jämtlands skogar och sten. Bodin kommer upp från Sundsvall över helgen och nu gäller det verkligen att visa upp något fint, så det inte dröjer ytterligare ett decennium innan någon annan vågar visa sitt tryne här igen. Helgen till ära kommer det vara finväder och Climb-In i Stugun för Östersunds klätterklubb. I och med detta var jag igår ut och borstade fram en ny linje till Fredrik, som jag tror blir ganska cool. Projektnamn: The GIFT!

Grytorna och Midskogs

En och en halv veckas häng i Sundsvall och Fredrik han med att visa ett ytterligare nytt område på Alnö(7B+ cragget). Inte långt från Raholmen ligger Vinberget, med en riktigt stor jättegryta och en mindre. Han har hunnit etablera fyra nya turer där som alla är värda att göra. Jag snodde också en nytur framför näsan på honom, då hans menisk pajat sig för femitelfte gången, riktigt kompisskap...Linus och jag var också ute vid Midskogs och körde på två turer(Breakdance, Quinta Essentia)som kan vara lite bortglömda, men definitivt är mödan värd.

För tillfället finns det dessa turer vid grytorna på Vinberget:

Bastardo 7B+
Art of Ice 7B+
Syrah 7B+
Pinot Noir 7A:ish
Shiraz 6C:ish


Linus Malm på Art of Ice



Breakdance, Midskogs



"Effektsökeri" av undertecknad på Quinta Essentia, Midskogs Nedre