tisdag 17 augusti 2010

Fäderneslandet igen!

Ikväll åker vi på nya äventyr.

Det är än en gång till mitt andra fädernesland, tillsammans med Patrik Fransson.  Skall få min premiärtur i hans kapitalist buss från 2008(inte för att jag är avundsjuk) och tillsammans skall vi testa ut klätterområdet Ekne som ligger ca 10 mil nordöst om Trondheim. Hoppas att bussen är skit och jag inte blir alltför sugen, annars måste jag börja jobba mycket, mycket mer...

Min -94!
Din -08!
Klättrade i Ekne för ca 5 år sedan i regn och fick ett ganska dåligt intryck av stället. Det mesta var blött och många av de nya turerna var för svåra för mig att testa. De senaste åren har Gudmund Grönhaug etablerat en god del leder där och nu senast toppat detta med "Veien ut av Grufsedalen".

Gudmund på vägen ut! (c) Johannes Ingrisch
Karaktären på klippan skall vara mestadels vertikal med leder upp mot 25 meter. I föraren står det att man på de hårdaste lederna måste räkna med att krimpa på en god del tunna lister....NO Shit!

Kommer också få premiärtur med mina nya klätterskor för dagen. Mina "tro"- tjänande Testarossa börjar sjunga på sista versen och var tillfälligtvis slut på lager. Köpte ett par nya trendiga Speedster. Ett ganska dåligt val för Ekne, men om inte annat lite bättre för säsongen inomhus, som tyvärr inte är många månader bort...


Temperaturerna i Jämtland börjar sjunka och igår var kanske den första riktiga höstdagen. Hoppas med detta komma mig ut till skogarna kring Stugun för nya och gamla boulderproblem. Den 15 september blir det garanterat aktivitet, då kommer en pappa-ledig Tovo tillbaka.

Tovo Spiral (c) Johan Marklund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar