Hittade ett gamalt klipp på min dator när jag satt och kikade. Det är från 28 juli 2004 när jag lyckades göra FA på Overload i Berga. På den tiden hade man hår och vägde under 80 kilo.
torsdag 22 mars 2012
måndag 19 mars 2012
Bunker
Krokviken igen igår, problemet Bunker fick sig en ny bestigning efter det att en krimp lossnat. Den blev betydligt svårare och ligger numera i närheten av 7B+ (tidigare 7A+). Jag fick även till en sittstart som lägger till lite trötthet inför skicket även om det är lätt klättring grad typ 7B+/7C.
Här kommer en liten filmsnutt på dem båda.
Var sedan bort och repeterade Matrix Uneliminate 7A och Matrix 7C+ (med en liten dab på Robban) för att få upp värmen igen. Dagens mål var dock att känna igenom mitt projekt till vänster om Gyllene Snittet. Jag lyckades göra alla move men hälen är ruskigt känslig för mig och med min beta gäller det att den sitter kvar under fyra handförflyttningar.
Här kommer en liten filmsnutt på dem båda.
Var sedan bort och repeterade Matrix Uneliminate 7A och Matrix 7C+ (med en liten dab på Robban) för att få upp värmen igen. Dagens mål var dock att känna igenom mitt projekt till vänster om Gyllene Snittet. Jag lyckades göra alla move men hälen är ruskigt känslig för mig och med min beta gäller det att den sitter kvar under fyra handförflyttningar.
tisdag 13 mars 2012
Krokviken
Jag var ut en snabbis till Krokviken i lördags. Då jag kom ut tidigare än de andra så gick jag runt och kikade efter lite nya linjer. Jag hittade ingången till ett bergrum som militären tidigare har nyttjat och såg två potentiella linjer där. Började borsta och sopa och efter en stund slöt Pär och Kim upp. De började sopa på ett block i närheten av bergrummet och efter en stund hade de fått till två nya problem. Jag gjorde först Hemlighus, men fastnade på den andra. Efter många försök upptäckte jag en liten krimp som jag tidigare inte sett, då jag hade fuskat lite med borstningen. Problemet gick då på första försöket och fick heta Bunker och graden har jag ingen aning om men föreslår 7A+.
Efter detta var det dags för mig att bege mig hemmåt då plikten kallade. Pär och Kim gick vidare till Habanero som Pär hade som projekt. Efter ca 5-6 försök fick han ihop den och detta var den första i den graden för Pär, men inte den sista.
Efter detta var det dags för mig att bege mig hemmåt då plikten kallade. Pär och Kim gick vidare till Habanero som Pär hade som projekt. Efter ca 5-6 försök fick han ihop den och detta var den första i den graden för Pär, men inte den sista.
onsdag 22 februari 2012
Vad: DWS-tävling på simhallen Medley, Umeå.
När: Lördag 3 mars 2012, kl. 13:00 till 16:30
Vem: Alla som är medlem i en SKF-ansluten klätterklubb, t.ex. Umeå klätter- och högfjällsklubb, kan vara med och tävla.
Tävlingsform: Svårighet på 7 meter hög, 8 meter överhängande vägg ovan bassängen. Flash i kvalet, på blick i finalen
Startavgift: 0 kr. För de som vill gå på bankettmiddagen blir priset 200 kr (en dricka och varmrätt ingår).
Mer info om anmälan m.m: http://takeventure.se/pws-venture/
När: Lördag 3 mars 2012, kl. 13:00 till 16:30
Vem: Alla som är medlem i en SKF-ansluten klätterklubb, t.ex. Umeå klätter- och högfjällsklubb, kan vara med och tävla.
Tävlingsform: Svårighet på 7 meter hög, 8 meter överhängande vägg ovan bassängen. Flash i kvalet, på blick i finalen
Startavgift: 0 kr. För de som vill gå på bankettmiddagen blir priset 200 kr (en dricka och varmrätt ingår).
Mer info om anmälan m.m: http://takeventure.se/pws-venture/
fredag 25 november 2011
onsdag 16 november 2011
Rek
Var ut och rekade ett block som jag hade blivit tipsad om av Jonas B. Från det håll jag kom såg det först ut att vara ca 1,5 meter högt men när jag sedan gick runt blocket såg det betydligt mer lovande ut. Det går kanske göra 4-5 linjer på blocket som är ca 4 meter högt på högsta stället. Såg även en vägg på ditvägen där det går att göra några problem till. Med en promenad på 300-400 meter kanske det är värt att lägga någon dag till våren.
torsdag 6 oktober 2011
Traición sds
Igår tyckte jag att det var ett bra tillfälle att ta ut den halvdag semester jag hade innestående. Kollade av väderstationen vi har här på jobbet och temperaturen låg på ca 15 grader och det blåste en måttlig vind på 5-6 m/s. Luftfuktigheten låg på fantastiska 30%. Nu är det dags tänkte jag och begav mig ut till Skottsund efter intagen lunch. Dagens mål var att få ihop sittstarten till Traición som har bitit ifrån under en tid.
Efter att ha värmt upp på lite lättare problem så provade jag några gånger att göra matchen till startgreppet där ståstarten börjar. Det kändes bra!
Det är just på det movet som jag har åkt av på tidigare sessioner när jag kör från sittstart. Efter ca 5 försök lyckas jag få till matchen men högerfoten släpper men lyckas häva pendeln och få tillbaka foten. Jag gled dock ur greppen lite så vänsterhanden floppde när jag försökte göra nästa move. Det kanske var tur att jag var själv ute i skogen så att ingen fick höra mina ordval.
Efter att ha legat och vilat i ryggläge på paddorna i ca 10-15 minuter smått "frustrerisk" (citat av Stefan H vid en klätterkurs på Brattberget), kritade jag på igen. Denna gång kändes det som att jag hade total fokus på vad jag skulle göra, fick slopen riktigt bra och placerade högerfoten på steget. Denna gång satt foten kvar när jag gjorde matchen och jag kunde dra iväg till nästa bra sloper. Resten är relativt lätt upp till kanten men höll dock på att klanta mig då jag tog nästa grepp lite för lågt. Jag lyckades rätta till handen flytta upp högerfoten och få tag på areten. Därefter kunde jag suga tag i toppen med ett stor leénde på läpparna och ett efterkommande glädjevrål.
Då kommer vi till graden då. Det är absolut det problem jag har lagt ner mest tid på i år. Det känns som att problemet passar mig bra men har ändå ganska små marginaler, främst på matchen när man kommer ifrån sittandes. Det känns som att den håller hård 7C+ eller soft 8A enligt mitt tycke, men jag är inte säker på att jag har hittat den mest optimala betan. Hur som helst satte jag "lockgraden" 8A och hoppas på att detta kan locka till fler bestigningar och besök.
Traición är ett fint problem men sittstarten tycker jag är ett kanonproblem med väldigt fina flytt, tåkroksmatchar, slopes och crimps. Med andra ord helt klart värt att prova.
Efter att ha värmt upp på lite lättare problem så provade jag några gånger att göra matchen till startgreppet där ståstarten börjar. Det kändes bra!
Det är just på det movet som jag har åkt av på tidigare sessioner när jag kör från sittstart. Efter ca 5 försök lyckas jag få till matchen men högerfoten släpper men lyckas häva pendeln och få tillbaka foten. Jag gled dock ur greppen lite så vänsterhanden floppde när jag försökte göra nästa move. Det kanske var tur att jag var själv ute i skogen så att ingen fick höra mina ordval.
Efter att ha legat och vilat i ryggläge på paddorna i ca 10-15 minuter smått "frustrerisk" (citat av Stefan H vid en klätterkurs på Brattberget), kritade jag på igen. Denna gång kändes det som att jag hade total fokus på vad jag skulle göra, fick slopen riktigt bra och placerade högerfoten på steget. Denna gång satt foten kvar när jag gjorde matchen och jag kunde dra iväg till nästa bra sloper. Resten är relativt lätt upp till kanten men höll dock på att klanta mig då jag tog nästa grepp lite för lågt. Jag lyckades rätta till handen flytta upp högerfoten och få tag på areten. Därefter kunde jag suga tag i toppen med ett stor leénde på läpparna och ett efterkommande glädjevrål.
Då kommer vi till graden då. Det är absolut det problem jag har lagt ner mest tid på i år. Det känns som att problemet passar mig bra men har ändå ganska små marginaler, främst på matchen när man kommer ifrån sittandes. Det känns som att den håller hård 7C+ eller soft 8A enligt mitt tycke, men jag är inte säker på att jag har hittat den mest optimala betan. Hur som helst satte jag "lockgraden" 8A och hoppas på att detta kan locka till fler bestigningar och besök.
Traición är ett fint problem men sittstarten tycker jag är ett kanonproblem med väldigt fina flytt, tåkroksmatchar, slopes och crimps. Med andra ord helt klart värt att prova.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




