torsdag 6 november 2008

Projekt "flugfiskarn! och andra pärlor






Antalet stenar som vi finner bara växer. En ny tur idag resulterade i ännu fler och nu är det nog bäst att sluta leta och börja klättra på de som vi hittat...Av någon konstig anledning är det som om man bara vill ha mer, trots att man har mer än nog ;)
Lillberget som vi tittade till idag ligger i princip vid Stugun det också, ca 5 km ifrån. Många block, många stora. Synd bara att vi är så få som vill hålla på!!

måndag 27 oktober 2008

Nya och gamla projekt i Västanbäck och Bomsund (Stugun)

I söndags hade jag och Karolina satt luppen på sök efter nya linjer i skogarna kring Stugun och efter ett par timmars rekande hittade jag både nya oborstade linjer och en del gamla kvarlevor efter team Bert-Ola & co.

Det finns en samling stenar ca 3km väst om Stuguberget i hög kvalite, bra höjd och i regel fina landningar. Bergarten är mer grepprik än i Svarthögen och håller en finkorningare karaktär. I detta område skulle jag uppskatta att de finns idag runt ett 50-tal problem i form av gjorda turer och projekt. Fler stenar finns om man vill ta med sin stålborste. I Bomsund ca 1 mil öster om Stugun finns också ett gäng stenar, men här är karaktären grövre och mindre grepprik...1-2 stenar har jag hittat som kan tänkas vara av intresse.. Så här ser det ut! P.S.-Tack Lindberg för guidningen!D.S.






lördag 25 oktober 2008

Swizzy II

Retur till favvo-place igen..Hängde i chironico i drygt en vecka..varmt..varmare än förra året...Vi(jag och Karolina) passade på att klättra tidiga morgnar(9-11) och eftermiddagar innan solen gick ned...Fick möte med Lorenzo från Florens, riktigt skoj att få klättra och äta fest måltid med honom. Åkte en dag upp till MW, mest för att kika...Vid Bruno-blocket stötte vi på Paul R och hans kamrater..slutade med vad många vet en spricka eller knäck i fotleden och carry out of the woods...inte för mig men däremot för Paul...Kanske var det dålig reklam för Organic som märke, vilka nu äntligen verkar kommit till Sverige !?

Lite bilder från resan, med både god och dålig ANSIA, dock mest av den goda ;)






fredag 3 oktober 2008

Sensommar, Sila och Seigmenn

Var till Sila i nordland i augusti igen...Glömmer fort hur fint det är och vilken bra kvalité stenarna håller. Tyvärr väderflyktingar som vi är blev det bara två dagar innan vi flydde mot Harbak och Tröndelag. Kollade upp ett relativt nytt område ute på Fosen halvön: Vingsand, ca 5 mil norr om Harbak...Klättrade inte men tittade dock..potentialen är enorm med stora block och grottor överallt i samma kvalité som Harbak pluss att det är ännu vackrare.

Efter semestern åkte vi till en annan liten pärla, men nu på andra sidan..MOSJÖN...Ett litet MINI-Harbak i Öst...Mosjön går inte att jämföra med den potential som finns i väst, men det mosjön förlorar i kvantitet tar det igen i kvalitet..Hoppas på fler turer dit...

Nu är det snart dags för swizzy(Onsdag). Ipoden är fylld med BETA..Hoppas på fint väder och gott kaffe!

SILA





MOSJÖN

måndag 1 september 2008

Ytterligheten 8A




Klarade igår mitt projekt i stugun som jag borstade fram i våras. Prblemet hr +15 flytt, med i regel ganska ok. grepp men väldigt stora flytt. Förhållandena var mycket bra igår och det gick då i tredje försöket, vet ej hur många försök jag gjort. Det tog lång tid att hitta de smidigaste sekvenserna och jag hoppas att jag inte förväxlar den tiden med känslan av problemets svårighet. Graden är som den bör och skall vara ett FÖRSLAG.

fredag 11 juli 2008

Lost in vacation!

Tillbaka i jämtland efter tre fina veckor på tur. Jag och Karolina började med en snabb tur till Rosendal där vi endast han klättra en eftermiddag innan regn och åska tog över. Vi styrde kosan mot Alingsås till våra nyinflyttade komisar Carlos och Anna. Vi gästade dem i några dagar över midsommar. Klättringen företog sig på deras nya hemma klippa Korpaberget...där fanns det mycket skoj att göra.

Vi åkte sedan till Norge där Midsommarafton eller St.Hans som det heter där är knuten till en specifik dag, vilket gav oss möjligheten att fira det en gång till tillsammans med Ronny(THE GUIDE FROM HELL) och Erik(Husvärden) i god mat och gott väder.
Klättringen i Sandefjord har en enorm potential. Boulderingen är lik västkust bouldering, men bjuder på en hel del lite mer branta problem..Problem som Moons Wall, Smiths Venner och Malcolm Eggen, Dagros och Orangutang är hur klassiska som helst.

Är man sugen på att göra oändligt med nya tradturer i bohusklass är Sandefjord platsen att resa till. Klippor överallt i god kvalitet, men ingen som tar sig tid att klättra dem...

Efter Sandefjord reste vi nordväst mot min gamla jaktmarker Hallingdal och Hemsedal. Grilling i goda vänners lag, löptur på fjället och några riktigt fina boulderdagar på Ål...Tack Steinar längtar redan tillbaka. Besökte även mitt gamla hemma-crag Natten och fick än en gång uppleva vilken hög klass av leder området bjuder på..

Nu följer några veckor på Hemmaplan(Harbak, Hell, Jämtand och Sundsvall) innan vi reser norrut på vår obligatoriska släktträff och sedan mot SILA.

Nedan följer lite bilder från ÅL:


?? 7A

Treenigheten 7C

Treenigheten 7C

Arne Eggen 6B (Variant nr.14 ;)

Arne Eggen 6B (Variant nr.14 ;)

onsdag 4 juni 2008

Finger....

pisset..

började häromveckan prova på en kiltur(Fingerpisset) som geir satte upp i Gransjölandet ifjol..förra veckan kändes det svårt, men igår fick jag ihop allting..det blir förhoppningsvis bilder och ledpress nästa vecka...Geir gav leden gradförslaget runt 7c vilket igår kändes som att det stämde rätt bra...