fredag 19 mars 2010

Utepremiär

I söndags var det dags för utomhuspremiär för min del. Jag tänkte åka till Midskogs i tron att det skulle vara många klättrare där. Vädret var strålande och jag satt och studsade i bilen av förhoppning på vägen ut. När jag kommer fram ser jag endast en bil och det visar sig att det bara är Johan och Robert som är på plats.
Vi började värma på den långa och fina Kingsize 6b+. Solen låg på så det var t-shirtvarmt uppe på väggen och de flesta lederna såg torra ut. Grymt härligt att känna klippa igen. Med den vinter som varit så trodde man aldrig att man skulle få komma ut och känna på sten igen.
Efter Kingsize var det dags för Robban att dogga Milestone 8a och jag försökte ge beta men mitt minne svek mig, framförallt i början av leden. Johan doggade därefter den fysiska Lill-Elvis 7b med finbeta av Robert.
Mellan mina klättersessioner ägnade jag mig åt lite skottning för att hålla värmen. Det blev en framskottad grillplats innan det var klart. När det var min tur bestämde jag mig för att prova lite på 2 Miles 2 Gracland 8a+ och det kom inte som någon skräll att jag inte har någon uthållighet över huvud taget. Efter fyra månader med axelproblem (läs Vingsandsinlägget) och ett ytterst sparsamt repklättrande de 4-5 sista åren så kan man inte vänta sig mer. Moven i sig känns helt ok men jag kommer nog att behöva träna betydligt mer uthållighet innan jag kan göra den (även om den är soft Jonas).
Robert och Johan körde ytterligare varsin doggning, tiden rann iväg och det började nu bli sen eftermiddag. Nu hade jag blivit kall men hade bestämt mig för att prova lite på ett projekt som jag bultat upp för några år sedan, har bara känt på det två gånger tidigare och jag vet att det är hårt för min del. Hade glömt hur greppen var så jag ville få en liten reminder. De var minst så dåliga och minst så långt emellan dem som jag minns dem, var nu så pass kall att mina fingrar var helt domnade så jag kunde inte riktigt känna greppen och än mindre klättra på dem.
Det är väll bara att börja nöta och försöka hitta någon lösning då jag inte har gjort alla moven ännu.

Vem vet, det kanske är dags för en liten repcomeback i år?

Jag har stulit bilden av Johan Hedman

2 kommentarer:

  1. Jag tror det var lika bra för Robban att ditt minne svek dig på starten av Milestone. Dag berättade hur du gjorde vid fjärde bult och det är ju en knallhård sekvens!

    Man skall nog inte lyssna så mycket på mig, "2 miles 2 graceland" kändes inte så värst mycket hårdare än "Rage against machine" (av samma slag), om det betyder hård 8a eller lätt 8a+ vet jag inte. Urban har ju oändligt mycket större erfarnhet än mig och han föreslog 8a+ på "2 miles". Jag skulle värdera Urbans åsikter högre än mina.

    SvaraRadera
  2. Jag tror alltid på vad du säger, Jonas.
    Det lustiga var att Robert kunde göra min sekvens vid 4:e bulten men inte med den "nya" sekvensen. Själv hade jag aldrig tänkt på krimpen som ni går från, tror inte att jag hade sett den. Använder den jag också nu när jag provar.

    SvaraRadera