onsdag 22 februari 2012

Vad: DWS-tävling på simhallen Medley, Umeå.

När: Lördag 3 mars 2012, kl. 13:00 till 16:30

Vem: Alla som är medlem i en SKF-ansluten klätterklubb, t.ex. Umeå klätter- och högfjällsklubb, kan vara med och tävla.

Tävlingsform: Svårighet på 7 meter hög, 8 meter överhängande vägg ovan bassängen. Flash i kvalet, på blick i finalen


Startavgift: 0 kr. För de som vill gå på bankettmiddagen blir priset 200 kr (en dricka och varmrätt ingår).


Mer info om anmälan m.m: http://takeventure.se/pws-venture/

fredag 25 november 2011

onsdag 16 november 2011

Rek

Var ut och rekade ett block som jag hade blivit tipsad om av Jonas B. Från det håll jag kom såg det först ut att vara ca 1,5 meter högt men när jag sedan gick runt blocket såg det betydligt mer lovande ut. Det går kanske  göra  4-5 linjer på blocket som är ca 4 meter högt på högsta stället. Såg även en vägg på ditvägen där det går att göra några problem till. Med en promenad på 300-400 meter kanske det är värt att lägga någon dag till våren.

torsdag 6 oktober 2011

Traición sds

Igår tyckte jag att det var ett bra tillfälle att ta ut den halvdag semester jag hade innestående. Kollade av väderstationen vi har här på jobbet och temperaturen låg på ca 15 grader och det blåste en måttlig vind på 5-6 m/s. Luftfuktigheten låg på fantastiska 30%. Nu är det dags tänkte jag och begav mig ut till Skottsund efter intagen lunch. Dagens mål var att få ihop sittstarten till Traición som har bitit ifrån under en tid.
Efter att ha värmt upp på lite lättare problem så provade jag några gånger att göra matchen till startgreppet där ståstarten börjar. Det kändes bra!
Det är just på det movet som jag har åkt av på tidigare sessioner när jag kör från sittstart. Efter ca 5 försök lyckas jag få till matchen men högerfoten släpper men lyckas häva pendeln och få tillbaka foten. Jag gled dock ur greppen lite så vänsterhanden floppde när jag försökte göra nästa move. Det kanske var tur att jag var själv ute i skogen så att ingen fick höra mina ordval.
Efter att ha legat och vilat i ryggläge på paddorna i ca 10-15 minuter smått "frustrerisk" (citat av Stefan H vid en klätterkurs på Brattberget), kritade jag på igen. Denna gång kändes det som att jag hade total fokus på vad jag skulle göra, fick slopen riktigt bra och placerade högerfoten på steget. Denna gång satt foten kvar när jag gjorde matchen och jag kunde dra iväg till nästa bra sloper. Resten är relativt lätt upp till kanten men höll dock på att klanta mig då jag tog nästa grepp lite för lågt. Jag lyckades rätta till handen flytta upp högerfoten och få tag på areten. Därefter kunde jag suga tag i toppen med ett stor leénde på läpparna och ett efterkommande glädjevrål.
Då kommer vi till graden då. Det är absolut det problem jag har lagt ner mest tid på i år. Det känns som att problemet passar mig bra men har ändå ganska små marginaler, främst på matchen när man kommer ifrån sittandes. Det känns som att den håller hård 7C+ eller soft 8A enligt mitt tycke, men jag är inte säker på att jag har hittat den mest optimala betan. Hur som helst satte jag "lockgraden" 8A och hoppas på att detta kan locka till fler bestigningar och besök.
Traición är ett fint problem men sittstarten tycker jag är ett kanonproblem med väldigt fina flytt, tåkroksmatchar, slopes och crimps. Med andra ord helt klart värt att prova.

måndag 26 september 2011

Mer projekt

Har de senaste åren haft mycket problem med att få motivationen att hålla i sig över sommaren, dels genom mycket skador och dels på för få projekt som känns lockande. I år har jag fått vara näst intill skadefri och det känns som att jag har ogjorda projekt som lockar överallt. Är för svag för vissa för tillfället men får man fortsätta att vara skadefri så kanske det löser sig. Två av projekten har känts möjliga att få göra innan vintern kommer och det ena lyckades jag få ihop förra helgen ute på Lillgalten när jag satte Orgasm. Det andra projektet är en sittstart till Trición som jag nu har varit väldigt nära på. Det move som har gäckat mig är matchningen av det grepp där ståstarten börjar. Det känns som att jag borde vara ganska hemma bara jag får till det. Efter matchen är det i mitt tycke en väldigt soft 7A till toppen.

tisdag 20 september 2011

Lillgalten

I lördag var jag ute med Robert på Lillgalten för att försöka få undan något av de många projekten jag har. Vädret var strålande och förväntade mig ett näst intill magiskt stick på blocken. Både jag och kameran var laddad för vad som skulle bli en dag av slakt.
Jag kom ut någon timme före Robban och började värma upp på de lättare problemen på Fontgasm-blocket. Målet för dagen var att sätta takdynot som har gäckat mig under två sessioner.
När jag väl var uppvärmd och landningsbanan var upp-paddad upptäckte jag att startgreppet var blött, men man åker ju aldrig ut naken så brännaren var med. Problemet var dock att det hela tiden trängde fram fukt på greppet eller så var greppet för varmt efter torkningen. Det blev betydligt fler försök än jag hade förväntat mig, vilket ledde till att batteriet tog slut i kameran. Jag började känna att det kanske inte skulle gå men efter ca 25 försök lyckades jag dock häva pendeln och ta mig upp med ett stort glädjevrål.

Robbans mål var att försöka repetera Parvus Saltus vilket han även gjorde och jag lyckades få med det på  film med mobilen.

måndag 22 augusti 2011

Rek av nygammalt område

Nu i helgen var jag ute och rekade ett nygammalt område i Juniskär, där jag vet att Christofer Björklund tidigare varit och satt upp två stycken problem. Förra året när jag åkte förbi med båt såg jag att det måste finnas mer än ett block. När jag av en händelse var i närheten bestämde jag mig för att gå på en liten promenad med kameran.
Jag måste säga att jag blev possitivt överraskad då området var större än vad jag trodde och att det var så många branta block. Det är skönt att veta att det än finns mycket kvar att hitta och göra här i Sundsvall.
Här kommer ett litet axplock av vad jag fann, döm själva.