tisdag 6 maj 2008

Harbak....


Finest ever...

Åkte till Harbak i helgen igen..skönt att få lite norsk luft i strupen och lite omväxlande klippa..

36 mil från Östersund..ca 4,5h på inte supersnabb väg, men helt ok. förutom skalstugevägen...

Klättring torsdag, fredag och lördag. Fick revansch på Höygaffel SS(7C/7C+) och Strafen(7C/7C+)..Lyckades också sätta ultraklassikern Akkurat der(7C+/8A) på ganska kort tid vilket var ett positivt besked..

Harbak är såå grymt fint..moderna boulders, brant och superbra landningar på i stort sett alla ställen..

Det finns en hel hög med filmer på Youtube om man söker på Harbak eller för exempel på Akkurat der..

Tillbaka dit, 6 juni..

(Bild: Odins Bue, 8A+, Foto: Audun Bratrud)

onsdag 13 februari 2008

Albarracin!

Johan, Geir och jag(Mikael) flydde vintermörkret för att få sätta fingrarna i lite riktig sten och lapa sol i spanska Albarracin. Albarracin ligger ca 2h västerut från Valencia med bil uppe på det spanska höglandet, ca 1300 möh. Byn finns med på Unesco´s världsarvslista och är mycket vacker bestående av små pittoreska stenbyggnader, murar, slott och ca 1000 spanjorer.
Vi kom till byn sent på söndagskvällen och sökte upp den camping vi tänkte bo på (Camping Albarracin). Stängd som den var ”bröt vi oss in ” och slog upp vårat tält. Tältet rymde två så Johan ”offrade” sig och tog bilen. Med våra sommar-påsar trotsade vi kylan(0-(-5)C).

Vi vaknade till strålande solsken och med hjälp av en ”icke” komplett förare men en mycket kompetent spansktalande guide(Geir) sökte vi upp klättringen(bouldering). Området ligger i en nationalpark och är ett populärt tur-område för vandrare och dylikt. Man klättrar på röd, brant och rätt så grepprik sandsten, med grymt slappa uttoppningar på många ställen. Även om det finns en del sura krimpers som sliter hud var stenens karaktär mer av den sorten som slipar huden. Som Johan klyftigt kom på ”Som sandpapper.”

Under vår resa besökte vi fem av ca tio sektorer Techos, Sol, Arrastradero, Parking och Cabrerizo. Några av de övriga sektorerna var stängda p.g.a. av häckande fåglar(örn tror jag) medan andra hade lite för lång anmarsch. ;).

Till klättringen:

1:a dagen besökte vi sektor Parking och Cabrerizo. Dessa var två mindre sektorer men med många trevliga problem. En del tak, någon snygg spricklinje och en del mantelproblem. Har fanns även en av de mer brutalaste catch problemen jag någonsin skådat!(8A).

2:a dagen var vi på sektor Sol. Ett område med ca 100-150 problem. Här fanns klassiker som Jabaloyas(7B+), Aristronauta(7A) med mera. Dessa hittar man på Youtube om man skulle vilja kika mer. Riktigt fint ställe, ganska öppet, varmt och idylliskt.

3:e dagen, Vila.

4:e dagen gick iväg till sektor Techos. Det var den längsta anmarschen på ca 15min. För oss var det lite lurigt att hitta men PATHFINDER Johan löste det till slut. Sector Techos innehåller massor med tak-klättring och en hel del dynos. Denna sektor hade också en rätt hög koncentration av höga problem..så för den som vill utmana gravitationen kan bege sig hit. I sin helhet en stor sektor med massor av coola problem. Snygga linjer och tak som Milano(7A+), Vuelo sin motor(6B+) och Supernafamacho(7B+) är väl värda ett besök.

5:e dagen körde vi på den enligt oss den finaste av sektorerna vi besökte, sektor Arrastradero. Nära parkeringen som den var, kryllade den av klassiska turer och sanjorer( speciellt på helgen). Värda att nämna, att skåda eller klättra är Esperanza(7A), Escaramuza(7B+), El Succionador(7B+) Ineschakra(7C), Manuchakra(7B+) och Tetris(7C). Här återfinns också en sva-dyno som kommer att återfinnas i vårens nya DosageV, nämligen Grasshopper. Detta område är också lite större än de andra, så här kan man vara många dagar.

6:e dagen, Vila. Denna dag körde Johan på i Arrastradero då han haft känningar i handleden och vilat dagen före. Han flashade en tjusig balansig spricka., Seiscerrado (6C)

7:e dagen drog vi tillbaka till Arrastradero för att jobba på lite nya projekt, men vi började bli rätt trötta och nöjda, samt att även den hud vi grott hemma i c-hallen nu lös med sin frånvaro.

Som helhet var detta en riktigt fin resa. Det var en ganska kall och trång resa, då vi sov i bilen de flesta kvällarna på grund av kylan utanför. Stuga var vi för snåla för att hyra(60 euro, på Camping Albarracin). Observera att tälta i skogen ej är tillåtet då detta räknas som att campa, men att sova i bilen eller på krasch-mattan utanför är helt okej. Under nätterna patrulleras det i nationalparken av ”riktiga parkvakter och polis, så att sätta upp tältet kan kosta. På kvällarna hängde vi på den lokala puben ”Molina del Gato” (kvarnen). Där fanns komplettering till den befintliga föraren, klättertidningar (som om man inte fått nog) och andra klättrare att träffa. Vi var där mellan den 20-28jan, vilket enligt mig är en mycket bra tid att resa. Det kan komma snö, men det verkar höra till ovanligheterna. Solen lyser ofta här.

Albarracin är absolut ett riktigt bra ställe att åka till och trots att allting långt ifrån är utvecklat finns det lätt nog att göra för en mycket lång vistelse där. Potentialen är nästan hur stor som helst och så länge accessen fungerar kommer detta område att växa. Ute i skogarna var det rätt mycket bajspapper och dylikt och ett tips om resväskan inte är för full är att ta med en liten trädgårdsspade för att ”gräva ner skiten”. Jag kommer definitivt att resa hit igen och tycker ni också skal göra det. Detta stället är grymt!

Om ni skulle vara intresserade av att resa dit är det bara fråga oss och övrig information om klättringen i Albarracin hittar ni på: www.boulderalbarracin.com
Mvh
Mikael

fredag 4 januari 2008

Rå Nytelse!


Fick en film länk av Alex som han filmade för nåt år sedan..roligt att se hur konstigt man egentligen klättrar...

se och le ;)

uk.youtube.com/watch?v=WSi2XfL3shM

(ja! bilden är från Val bavona, Dosage IV project)

Albarracin!

Nu är det inte så länge kvar..min uthållighetsperiod är slut och det verkar som att jag börjar få tillbaka tonusen igen...hoppas jag väcker den ytterligare tills vi åker..Reser den 20 jan...sex klätterdagar...snön utanför fönstret gör att längtan växer...

se filmen!

ttp://www.youtube.com/watch?v=7xk9hCQLJUA

lördag 22 december 2007

Jävre jul boulder


Hemma! eller i varje fall tillbaka på min uppväxtort i piteå. Härligt med känslan av att kunna dra ut och bouldra så här dagarna innan julafton 1o mil söder om polcirkeln. Svårt att veta om man skall skratta eller gråta med hänsyn på den globala uppvärmningen.

I varje fall ett härligt "crisp" uppe på högberget i jävre. Snöfattigt som en oktober dag med något av den grymmaste friktion jag upplevt. Några fina turer i det mjukare registret och en potentiell nytur...om den har existensberättigande?? Hobbe, "very low start" - 7A?.

I morgon bär det ut igen..hoppas på mer bilder då!!

jag har redan fått min julklapp ,)

fredag 14 december 2007

jakten på det....


optimala träningsprogrammet!

vintern har gjort sitt antåg..det innebär i varje fall om man bor på denna breddgrad att tiden ägnas inomhus, dragandes i plastgrepp. Varje gång jag kommer in för en ny vinter/träningssäsong är det som om jag står nollställd och utan minne om hur jag gick tillväga för ungefär tolv månader sedan. Att hitta det optimala träningsupplägget, med lagom dos "overload" och grym "specificitet" m.m. är för mig väldigt svårt och det känns som om jag byter system i princip två ggr i månaden.

hur tänker jag?

flytt, hårda flytt och hårdare flytt + fingrar! Känns som om herr Morstad är inne på något med tanke på att försöka se till antal flytt man gör. okej..hur menar jag då..att gå till hallen fyra ggr/vecka jobba på sitt superprojekt varje gång känns inte som effektiv träning. Det kan va skoj, men jag tror framstegen låter vänta på sig!
Många flytt som i och med ökad progression blir hårdare och hårdare..ökad tolerans och bättre klättring. Max rekrytering med hjälp av fingerbräda och campus men i huvudsak klättring. problem som jag gjort ett tag och "banat in" kan jag sedan i en PE(maxuthållighet) period använda som intervall problem(4*4)när jag känner att stagnationen närmar sig..samt att chocka kroppen med styrketräning lite då och då,

"en enkel modell är en dygd, men en alltför enkel är en katastrof"

Är det för enkelt?

måndag 20 augusti 2007

Sommaren lider....

mot sitt slut..i vissa tankar äntligen - värmen är över...friktionen återkommer, fast å andra sidan är det ganska gött med sol. Innan semestern från psyket han jag och johan med att klättra några nya turer på Udden. Job 7C(grymt snyggt problem), Urda(SS)7B+,Stiff upper lip 7B, Emmanuel´s Kant 7A+, Arbetarpojken 7A+. Alla mycket tjusiga turer värda att sätta fingrarna i..

Sedan åkte jag och Karolina till Sila utanför Mo i Rana i norge och bouldrade..Ett fantastiskt område i grym setting..bilder kommer..när det obligatoriska norge regnet kom reste vi vidare mot Lofoten och njöt 6 dagar i strålande sol, med grym(betoning på grym..Vass)klippa...

Äntligen tillbaka...visst är det gott att återkomma jämtland ;)